verloving

De openlijke bevestiging door een paar van het plan om te trouwen.

Dit vindt plaats in de Dienst van de Verloving die onderdeel is van de Mysterie van het Huwelijk.
Het omvat het bevestigen van de belofte die men elkaar gaf en het wisselen van de ringen. De Kerk, die het met gebed omringt, is getuige van de verloving.

huwelijk

Tijdens het Mysterie van de Huwelijkskroning vraagt de priester of de gehuwden hun belofte gestand doen.
Wie echter de teksten van de dienst van de Verloving en de Kroning doorleest komt geen moment van wederzijdse belofte tegen.

Het huwelijk is een geheim verbond tussen een man en een vrouw. Wat dezen elkaar beloofden gaat geen ander mens iets aan. De Kerk wil slechts weten of zij hun gelofte zullen houden, zodat zij het kan zegenen en kronen.

De afwezigheid van een openlijk afgelegde belofte is een teken dat het huwelijk berust de eeuwige goddelijke kracht en niet op een gepassioneerde wil die in de toekomst kan verflauwen.

De bruidegom wordt opgeroepen om zijn vrouw lief te hebben als zijn eigen lichaam. De vrouw wordt opgeroepen om de man te gehoorzamen die haar hoofd is.

De strijd tussen de seksen is gestreden en wederzijdse liefde en respect moeten gaan groeien.