Ieder van ons zal zijn eigen problemen hebben die ons afleiden en ons van God gescheiden houden.

Een geest die aan zijn lot wordt overgelaten, blijft ongetraind.
Een ongetrainde geest is onmogelijk te beheersen. Het blijft van de ene gedachte in de andere springen als een vlinder in een bloemenveld. Het springt snel van de ene bloem naar de andere in wat lijkt op een willekeurig patroon.

Om opmerkzaamheid of waakzaamheid te ontwikkelen, zijn ascetische disciplines nodig, zoals bidden en vasten, evenals hulp van de Heilige Geest.

Eén ding tegelijk doen is een goede manier om waakzamer te worden.
Concentreer u volledig op elke activiteit.
Laat je gedachten niet afdwalen.

Maak dit tot een discipline totdat je voelt dat je dit vermogen tot waakzaamheid hebt.
Natuurlijk zal het regelmatig opzeggen van het Jezusgebed helpen om dit vermogen te ontwikkelen.
Je leven op orde brengen zal je ook helpen een minder afgeleide levenssituatie te creëren.
Deelnemen aan de eredienst en de liturgische cyclus van de Kerk zal helpen om je geest op God gericht te houden.

Zolang je erop staat te leven alsof je veel dingen tegelijk kunt doen zonder enige achting voor God, blijf je verstrooid in je geest en zul je je Hem niet herinneren wanneer je God het nodigst hebt.

Doe het rustiger aan, orden je leven en concentreer je op één ding tegelijk.

Verander je hele leven in een gebed.

Met de hulp van God, in de context van de Kerk, kun je je geest trainen om gefocust en gericht te worden, zodat het meer als een laserstraal werkt, met de kracht van de Heilige Geest.